Amélie Ravalecs dokumentär om den framväxande japanska avantgardescenen på 60-talet visas på Spegeln den 3 maj.
Mitt under den djupa sociala förändringen och det politiska tumultet i efterkrigstidens Japan trädde en djärv generation av avantgardekonstnärer fram på 1960-talet. Genom experimentell fotografi, banbrytande grafisk design, undergroundteater, performancekonst och den radikala Butoh-dansen omdefinierade de konstens gränser och förändrade för alltid den globala konstscenen.
En ny fotografisk estetik föddes: "Are, Bure, Boke" (rått, mörkt och ur fokus), med Moriyama Daidō och fotograferna bakom tidskriften Provoke i spetsen. Mästaren av undergroundteater, Terayama Shūji, skapade otaliga magiska, surrealistiska och färgsprakande filmer, pjäser och fotoböcker. Yokoo Tadanori och Awazu Kiyoshi revolutionerade grafisk design med sina glödande teateraffischer, medan Tanaami Keiichi – Japans svar på Andy Warhol – utvecklade sin unika kalejdoskopiska vision av popkonst.
Alla dessa, och många fler, skildras i Amélie Ravalecs nya dokumentär.